Докато едни страни се чудят как да ограничат безкрайния поток от автомобили и замърсяването на въздуха в градовете, други вече са го постигнали. Кристоф Споделяме три много интересни примера от Европа.

 

Норвегия и електромобилите

Норвегия е страната на електромобилите в световен мащаб. В никоя друга държава делът им сред новите автомобили не е толкова голям. Това се дължи на ясна политическа стратегия: Норвегия взе решение от 2025 година нататък изобщо да не регистрира нови автомобили, които имат двигатели с вътрешно горене, като част от грижите на страната относно климата. В името на тази цел правителството оказва значителна подкрепа при покупката и обслужването на електромобили.

Данъчните преференции компенсират по-високата цена и електромобилите се оказват по-евтини от останалите коли. Освен това собствениците на електромобили имат редица привилегии – например да ползват бус лентите, да плащат по-ниски такси за винетки и за паркиране в градовете. Норвежката държава се е погрижила не само в градовете, а и по извънградските пътища на всеки 50 километра да има колонки за бързо зареждане, което трае по-малко от час.

Швейцария и влаковете

Никоя друга държава не залага толкова на железниците, колкото Швейцария. И това е политика, провеждана целенасочено от десетилетия. Наред с Чехия, Швейцария има най-гъстата железопътна мрежа в света. При население, възлизащо на осем милиона, ежедневно с влаковете пътуват един милион души.

Тайната на успеха на швейцарските железници е не само „швейцарската” точност, но и добрата координация между влаковете и автобусите. А ако случайно някой влак закъснее, с това закъснение веднага биват съобразени разписанията и на другите превозни средства. Ценовата политика също има важна роля – пътуването с влак в Швейцария е напълно достъпно. С Близо 2.5 милиона граждани ползват годишни абонаментни карти.

Холандия и велосипедите

Който е ходил в Амстердам, знае кое превозно средство играе главната роля там: колоездачите са навсякъде. Това невинаги е било така – и там, както в много други страни, автомобилите първоначално почти изместват велосипедите. Това развитие трае до 70-те години на ХХ век, когато петролната криза и големият брой катастрофи стават причина за завръщането на велосипеда. Друга основна причина е самосъзнанието на гражданите, че околната среда и климатът се нуждаят от защита.

Над една четвърт от разстоянията в Холандия се изминават на две колела – благодарение на последователно водената транспортна политика, залагаща на екологичното развитие. В Холандия велосипедите са предпочитани пред автомобилите. Залага се на отлична инфрастуктура и на бързината – друго ясно предимство на това превозно средство в големите градове.

Извънградските велоалеи по правило са отделени от автомобилните ленти, често са двупосочни и достатъчно широки, че да позволяват и изпреварване, и паралелно каране. В градовете велосипедистите на много места се ползват с предимство. По много улици паркингите са премахнати, за да се отвори място за велоалеи.

Източник: Кристоф Хаселбах, Дойче Веле